Duyuru

Daralt
Henüz duyuru yok.

Vites,devir hız ilişkisi nasıl olmalıdır?

Daralt
X
  • Süzgeç
  • Zaman
  • Göster
Tümünü Temizle
yeni yazılar

  • Vites,devir hız ilişkisi nasıl olmalıdır?

    Arkadaşlar benim merak ettiğim bir konu var.şimdi ben yeni bir motorcu olarak devir ve hız ilişkisini en sağlıklı şekilde motoru yormadan bayıltmadan nasıl gerçekleştirmeliyim onu merak ediyorum.Motorum Gt 250 R ve örneğin devir aralıkları nasıl olmalıdır? misal videolarda izledim kimisi 7000 devir de 1. vitesten 2 ye geçiyor kimisi ibre tam redline a girerken.mümkün olan en ideal ve sağlıklı tavsiyelerinizi bekliyorum sevgili üstadlar.herkese saygılar sevgiler.

  • #2
    motosıkletının devrını ıyıce dınleyıp onunla konusman lazım onun vıtes yukseltılmesı gerektıgını sesınden anlaman yeterlı

    ne cok yuksek devırde kullan nede cok dusuk onun le seyır halındeyden konus sadece

    Yorum


    • #3
      senin kullanma şekline tarzına kalmış.her viteste redline ı görüceksin diye bişey yok şayet öyle kullanmak istersen eskişehirde 2ye atamazsın mesela hadi 2 ye belkide 3 e hayatta atamazsın 2000 devirde de değiştirceksin diye bişey yok he az yaksın diyosan orası ayrı.yani ortalama bi şekilde değiştirirsin motoru yormadan.rampa çıkıyosan biraz yüksek devir uzun yoldaysan yüksek vites düşük devir falan bu şekilde kendin ayarlarsın.
      slayeRR tarafından düzenlendi. 11.12.2010, 00:17.

      Yorum


      • #4
        slayeRR adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
        senin kullanma şekline tarzına kalmış.her viteste redline ı görüceksin diye bişey yok şayet öyle kullanmak istersen eskişehirde 2ye atamazsın mesela hadi 2 ye belkide 3 e hayatta atamazsın 2000 devirde de değiştirceksin diye bişey yok he az yaksın diyosan orası ayrı.yani ortalama bi şekilde değiştirirsin motoru yormadan.rampa çıkıyosan biraz yüksek devir uzun yoldaysan yüksek vites düşük devir falan bu şekilde kendin ayarlarsın.
        hmm anladım mesela rahat olduğum vakitlerde yani hızlı kalkmam gerekmiyorsa biraz daha düşük devirlerde 2 ye geçebilirim.neden eskişehirde yapamam bunu onu anlamadım.yardımlarınız için teşekkürler.

        Yorum


        • #5
          kullandığın yere o anki psikolojine göre değişir biraz mesala yol boş önün açıksa redline'a girmeden değiştirir gazlarsın, sakin sakin gitmek istiyosan ve benzinin azsa motor bağırmaya başlamadan vites değişimini yaparsın vites olayı sollamalarda hayati önem taşır ayrıca önemli olan arka lastiği kitlemeden en hızlı şekilde vites düşürmektir

          Yorum


          • #6
            yolda giderken dikkat etmen geren şeyler KONUM+HIZ +VİTES VE İVMELENME (HIZLANMA DEĞİL) bunları ne zaman ne şekilde yapıcağını sana yol söyleyecektir ama en iyi açıklama herzaman durabileceğin hızda ol ve herzaman ivmelenebileceğin viteste ve devirde ol derim, bence bunun bi ayarı yoktur

            Yorum


            • #7
              Yildiz_27 adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
              motosıkletının devrını ıyıce dınleyıp onunla konusman lazım onun vıtes yukseltılmesı gerektıgını sesınden anlaman yeterlı

              ne cok yuksek devırde kullan nede cok dusuk onun le seyır halındeyden konus sadece
              ben hissederek değiştiriyorum ama ideali var mıdır acaba diye bilenlere danışayım istedim. valla yolda konuşuyorum onunla kendi kendime delimiyim neyim diyorum ama çok zevkli hadi şuradan gidelim kızım diyorum onunla tek beden olduğumu düşünüyorum ozaman daha rahat hareket edebliyorum daha dikkatli oluyorum yolda.

              gorefest adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
              kullandığın yere o anki psikolojine göre değişir biraz mesala yol boş önün açıksa redline'a girmeden değiştirir gazlarsın, sakin sakin gitmek istiyosan ve benzinin azsa motor bağırmaya başlamadan vites değişimini yaparsın vites olayı sollamalarda hayati önem taşır ayrıca önemli olan arka lastiği kitlemeden en hızlı şekilde vites düşürmektir
              evet kesinlikle haklısın.vites düşürmek daha önemli onuda ucuz atlatarak yaşadım bir tecrübeyle 3 ten 1 den 1 düştüm kitlendi arka tekerim ama topladım sonra yol bomboştu zaten.bide ben genelde şöyle yapıyorum ne kadar doğru bilmiyorum ama mesela 4. viteste seyir halindeyim aniden yavaşlama ihtiyacı hissettim hiç debriyaja dokunmadan fren sıkıyorum göstergede mesela hızım 2. vites hızı hop 2 ye takıp yola devam ediyorum.motor freni nadir kullanıyorum yani. doğrusu da böyle değil mi zaten? yanlışım varsa lütfen düzeltin,teşekkürler.
              momoracer tarafından düzenlendi. 11.12.2010, 00:50. Sebep: Flood

              Yorum


              • #8
                momoracer adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
                hmm anladım mesela rahat olduğum vakitlerde yani hızlı kalkmam gerekmiyorsa biraz daha düşük devirlerde 2 ye geçebilirim.neden eskişehirde yapamam bunu onu anlamadım.yardımlarınız için teşekkürler.
                Çünkü redline a yakın değiştirirsen daha 3e atmadan kendini kırmızı ışıkta görürsün

                Bende GT250R kullanıyorum konuşmuştuk senle zaten hatırlarsan, arkadaşlarında dedigi gibi zaten motor kendisi sölüyor bunu düz yolda ayrı yokuş çıkarken ayrı inerken ayrı şekilde sesleniyor,nezaman vites istedigini nezaman vitesin fazla oldugunu sesiyle anlatıyor motor.Uzun yoldada zaten son viteste ortalama bi süratte gitmek en az yorucu olanı ,kullanım şeklini seçmek sana kalmış sonucta...
                velaciraptor tarafından düzenlendi. 11.12.2010, 00:56. Sebep: Flood

                Yorum


                • #9
                  Özel amaç yoksa doğru kullanım motorun azami torkunu verdiği devir civarında vites değiştirmektir. Bu hem motoru zorlamamak hemde yakıtı en ekonomik biçimde kullanmayı sağlar. Ancak motor tiplerine göre bu kullanım şeklide değişir. SS motorlarda hem azami beygir gücü hemde tork değeri elde etmek için daha yüksek devirler kullanılmaktadır. Bu nedenle red line vs., gündeme gelmektedir. Ancak red line kullanmak motor ömrünü negatif biçimde etkiler. Mesela 1000 RR içim max tork devri 8500 ken azami güç için 12000 devir gerekmektedir. 600 RR için bu değerler max tork 11250, max güç 13500 devirdir.

                  Yani motor sportifleştikçe nispeten daha devirli kullanmak gerekmektedir. Ancak burada tork değeri önemlidir. Çünkü tork değeri düştükçe motorda daha fazla devir kullanmak ve vitesle oynamak gereği ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle burada sık sorulan bir sorunun cevabınıda vereyim. Bu soru neden 1000 liktir ve cevabı net biçimde daha uzun motor ömrü ve tatminkar tork ve motor gücü elde etmektir. Bu isteğe 600 lük SS lar ancak yüksek devirlerde cevap verdikleri için motor sorunları çıkarmaya daha yatkındırlar.

                  Ancak iş küçük hacimli ve tek ve iki silindirli motorlara gelince değişmektedir. Mesela Honda VT750 Shadow da Maks. Güç (kW@dev/dak) 33.5 / 5500( 45.5 PS) iken Maks. Tork (Nm @ dev/dak) 64 / 3500 dür. Yani bir 600 lük SS la karşılaştırdığımızda, bu motorun hacmi daha büyük olsada amacı ve teknolojisi gereği torkunu daha düşük devirlerde verdiği ve tork değerinin motor gücüne göre yüksek olduğu görülmektedir. Dolayısıyla bu motorda alt devir bandının randımanlı kullanılmasının daha çok önemsendiği ve motor gücünün düşük kaldığı görülmektedir.

                  Buradan konuya esas motor olan GT250R yani Hyosung ya da ST ye geçelim. Bu motorun maksimum Gücü 29,3 Hp - 10500 d/d ve Maksimum Torku 22,68 Nm - 8000 d/d dır. Ancak ağırlığı 170 kg dır. Bu motor gücü ve torka göre bu ağırlık fazladır ve bu motorun adı SS olamaz. Ancak görünüşü olur.

                  Bu değerler 1000 RR için 199 kg / 178,1 PS ve 600 RR için 119,8 Ps / 184 Kg dır.

                  PS ve HP kafanızı karıştırmasın. Aynı şeyi ifade ediyorlar. Biri ingilizce Horse Power, diğeri Almanca Pferde Starke dir. Yalnız burada teknik bir incelik var. Türkçe bir metinde BG olarak gösterilmemesi okura metni hazırlayanların Türkçe bilmediğini ya da bazı terimlerin Türkçesini aramaya üşendiğini gösterir. Beygir gücü Avrupa ülkelerinde DIN (Alman Standardı) normuna göre veriliyor. İngiliz BHP ile Alman DIN normuna göre PS (beygir gücü) arasında "1bhp = 1,013872 hp DIN" olarak belirtebileceğimiz bir farklılık bulunuyor. Amerika'da ise SAE normu kullanılıyor. SAE normu motor dinamo, hava filtresi vb. olmadan doğrudan dinamoya bağlandığında elde edilen güçtür. DIN normuna göre ölçülmüş beygir gücü daha düşük çıkar. Örneğin yaklaşık 100 beygir/SAE olarak belirtilen aracın gücü 90 beygir/DIN civarındadır. Türkiye'de bir ara bazı şirketler motor güçlerini SAE olarak belirtiyordu. Bazıları bunun tüketiciyi yanıltıcı bir davranış olduğunu düşünmektedir.

                  Aslında tüketicinin farklı marka araçları karşılaştırabilmesi için verilen değerlerin aynı standarda göre olması gerekir. Beygir gücüyle ilgili standartların ülkeden ülkeye farklılık göstermesi nedeniyle metrik sistemin kullanılması yaygınlaşmaya başladı ve AB ülkelerinde artık otomobillerin güçleri Watt cinsinden veriliyor. Avrupa'da 1 metrik beygir gücü = 735.499 Watt olarak kabul ediliyor. ABD ve İngiltere'deki 1 beygir gücü ise 746.6999 Watt olarak kabul ediliyor. Buna göre Avrupa'da 100 kW olarak belirtilen bir aracın gücü 136 BG'ye karşılık geliyor.


                  Sonuç olarak bu değerlerden de anlaşıldığı gibi GT250R sportif görünümlü ve sürüş pozisyonunda ama yüksek ağırlığı nedeniyle sıradan performansa sahip bir motorsiklettir. Bu nedenle sürekli yüksek devir çevirmemeni ve motor yağını çok iyi kotrol etmeni (tercihen sık ve zamanında değiştirmek, uygun nitelikte ve aynı markada yağ kullanmak) özellikle tavsiye ederim. Yani senin azami çevirmen gereken devir 8500 - 9000 devri geçmemelidir. Red line yaparım dersen işin şansa bağlıdır. BEN 600 RR tarzı motorlarda dahi sürekli red line yapılmasının belli km sonra sorunlara davet çıkarttığını hatırlatırım.

                  Bu işler tüm markalar için üç aşağı beş yukarı aynı.

                  Umarım yardımcı oldum....

                  Bir şeyi daha eklemeden geçmemeli, sportif bir motor kullanıyorsanız en iyi dostunuz devir saatidir. Zaten SS motorlarda bu göstergenin hep gözünüzün önünde olması şarttır. Bu nedenle büyük ve tek kadran olarak dizayn edilmektedir. Bu ibrenin her hareketinin, motorunuzun ömrüyle direkt alakalı olduğunu hiçbir zaman aklınızdan çıkartmamanızı tavsiye ederim.
                  Triton tarafından düzenlendi. 11.12.2010, 02:55. Sebep: Flood

                  Yorum


                  • #10
                    slayeRR adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
                    senin kullanma şekline tarzına kalmış.her viteste redline ı görüceksin diye bişey yok şayet öyle kullanmak istersen eskişehirde 2ye atamazsın mesela hadi 2 ye belkide 3 e hayatta atamazsın 2000 devirde de değiştirceksin diye bişey yok he az yaksın diyosan orası ayrı.yani ortalama bi şekilde değiştirirsin motoru yormadan.rampa çıkıyosan biraz yüksek devir uzun yoldaysan yüksek vites düşük devir falan bu şekilde kendin ayarlarsın.
                    tüm ışıklarda durursan atamazsın tabiiiii,,,

                    momo bi yerde yazmıştın sen hız göstergesine bakıp vites değiştiriyordun, bu çok yanlış...
                    yani frene basıyorum, sonra hıza bakıorum uygun hız ise vitesi küçültüyorum demiştin, bu yanlış...
                    senin göstergeye bakıp tekrar yola dönmen arasında gecen 1sn sürede Allah korusun herşey olabilir...
                    en başta Süleyman Abinin dediği gibi motoru dinlemelisin, sesine göre vites değiştirmelisin.
                    ben rr ile nromal kullanımda orta devirlerde hep değiştirirdim vitesi ama amaç hızlanmak ise redline ye yakın vites yükseltmekte tabiki fayda var..

                    Yorum


                    • #11
                      Triton adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
                      Özel amaç yoksa doğru kullanım motorun azami torkunu verdiği devir civarında vites değiştirmektir. Bu hem motoru zorlamamak hemde yakıtı en ekonomik biçimde kullanmayı sağlar. Ancak motor tiplerine göre bu kullanım şeklide değişir. SS motorlarda hem azami beygir gücü hemde tork değeri elde etmek için daha yüksek devirler kullanılmaktadır. Bu nedenle red line vs., gündeme gelmektedir. Ancak red line kullanmak motor ömrünü negatif biçimde etkiler. Mesela 1000 RR içim max tork devri 8500 ken azami güç için 12000 devir gerekmektedir. 600 RR için bu değerler max tork 11250, max güç 13500 devirdir.

                      Yani motor sportifleştikçe nispeten daha devirli kullanmak gerekmektedir. Ancak burada tork değeri önemlidir. Çünkü tork değeri düştükçe motorda daha fazla devir kullanmak ve vitesle oynamak gereği ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle burada sık sorulan bir sorunun cevabınıda vereyim. Bu soru neden 1000 liktir ve cevabı net biçimde daha uzun motor ömrü ve tatminkar tork ve motor gücü elde etmektir. Bu isteğe 600 lük SS lar ancak yüksek devirlerde cevap verdikleri için motor sorunları çıkarmaya daha yatkındırlar.

                      Ancak iş küçük hacimli ve tek ve iki silindirli motorlara gelince değişmektedir. Mesela Honda VT750 Shadow da Maks. Güç (kW@dev/dak) 33.5 / 5500( 45.5 PS) iken Maks. Tork (Nm @ dev/dak) 64 / 3500 dür. Yani bir 600 lük SS la karşılaştırdığımızda, bu motorun hacmi daha büyük olsada amacı ve teknolojisi gereği torkunu daha düşük devirlerde verdiği ve tork değerinin motor gücüne göre yüksek olduğu görülmektedir. Dolayısıyla bu motorda alt devir bandının randımanlı kullanılmasının daha çok önemsendiği ve motor gücünün düşük kaldığı görülmektedir.

                      Buradan konuya esas motor olan GT250R yani Hyosung ya da ST ye geçelim. Bu motorun maksimum Gücü 29,3 Hp - 10500 d/d ve Maksimum Torku 22,68 Nm - 8000 d/d dır. Ancak ağırlığı 170 kg dır. Bu motor gücü ve torka göre bu ağırlık fazladır ve bu motorun adı SS olamaz. Ancak görünüşü olur.

                      Bu değerler 1000 RR için 199 kg / 178,1 PS ve 600 RR için 119,8 Ps / 184 Kg dır.

                      PS ve HP kafanızı karıştırmasın. Aynı şeyi ifade ediyorlar. Biri ingilizce Horse Power, diğeri Almanca Pferde Starke dir. Yalnız burada teknik bir incelik var. Türkçe bir metinde BG olarak gösterilmemesi okura metni hazırlayanların Türkçe bilmediğini ya da bazı terimlerin Türkçesini aramaya üşendiğini gösterir. Beygir gücü Avrupa ülkelerinde DIN (Alman Standardı) normuna göre veriliyor. İngiliz BHP ile Alman DIN normuna göre PS (beygir gücü) arasında "1bhp = 1,013872 hp DIN" olarak belirtebileceğimiz bir farklılık bulunuyor. Amerika'da ise SAE normu kullanılıyor. SAE normu motor dinamo, hava filtresi vb. olmadan doğrudan dinamoya bağlandığında elde edilen güçtür. DIN normuna göre ölçülmüş beygir gücü daha düşük çıkar. Örneğin yaklaşık 100 beygir/SAE olarak belirtilen aracın gücü 90 beygir/DIN civarındadır. Türkiye'de bir ara bazı şirketler motor güçlerini SAE olarak belirtiyordu. Bazıları bunun tüketiciyi yanıltıcı bir davranış olduğunu düşünmektedir.

                      Aslında tüketicinin farklı marka araçları karşılaştırabilmesi için verilen değerlerin aynı standarda göre olması gerekir. Beygir gücüyle ilgili standartların ülkeden ülkeye farklılık göstermesi nedeniyle metrik sistemin kullanılması yaygınlaşmaya başladı ve AB ülkelerinde artık otomobillerin güçleri Watt cinsinden veriliyor. Avrupa'da 1 metrik beygir gücü = 735.499 Watt olarak kabul ediliyor. ABD ve İngiltere'deki 1 beygir gücü ise 746.6999 Watt olarak kabul ediliyor. Buna göre Avrupa'da 100 kW olarak belirtilen bir aracın gücü 136 BG'ye karşılık geliyor.


                      Sonuç olarak bu değerlerden de anlaşıldığı gibi GT250R sportif görünümlü ve sürüş pozisyonunda ama yüksek ağırlığı nedeniyle sıradan performansa sahip bir motorsiklettir. Bu nedenle sürekli yüksek devir çevirmemeni ve motor yağını çok iyi kotrol etmeni (tercihen sık ve zamanında değiştirmek, uygun nitelikte ve aynı markada yağ kullanmak) özellikle tavsiye ederim. Yani senin azami çevirmen gereken devir 8500 - 9000 devri geçmemelidir. Red line yaparım dersen işin şansa bağlıdır. BEN 600 RR tarzı motorlarda dahi sürekli red line yapılmasının belli km sonra sorunlara davet çıkarttığını hatırlatırım.

                      Bu işler tüm markalar için üç aşağı beş yukarı aynı.

                      Umarım yardımcı oldum....

                      Bir şeyi daha eklemeden geçmemeli, sportif bir motor kullanıyorsanız en iyi dostunuz devir saatidir. Zaten SS motorlarda bu göstergenin hep gözünüzün önünde olması şarttır. Bu nedenle büyük ve tek kadran olarak dizayn edilmektedir. Bu ibrenin her hareketinin, motorunuzun ömrüyle direkt alakalı olduğunu hiçbir zaman aklınızdan çıkartmamanızı tavsiye ederim.
                      Elinize sağlık baştan sona okudum güzel bir yazı olmuş.
                      Benim ruhsatta 9.7 Kw yazıyo kw kim ya diye sorardım cvpbı bulduk

                      Yorum


                      • #12
                        asıl soru şu olmalıydı vites düşürürken kaç devirde düşürmeliyim?yükseltirken çok ta öndemli değil zaten motorunuz güçsüz ve çok düşük devirde değiştirirseniz yürümez boğulur sesindende zorlandığını anlarsınız çok yüksek devirlerde değiştirmenize de gerek yok ani hızlanmaya ihtiyacınız yoksa.ama düşürürken devir saatiniz redline a yakın yerlerdeyse çok tehlikelidir.kol çıkarması an meselesidir!torklu motorlarda devir çok düşmediyse değiştirmenize bile gerek yok ama güçsüz motorlarda yavaşladıktan sonra aynı vitesle ilerlemeniz motoru zorlayabilir bunu da zaten motorun sesinden anlayarak vites küçültebilirsiniz.

                        Yorum


                        • #13
                          slayeRR adlı kullanıcıdan alıntı: İletiyi Gör
                          asıl soru şu olmalıydı vites düşürürken kaç devirde düşürmeliyim?yükseltirken çok ta öndemli değil zaten motorunuz güçsüz ve çok düşük devirde değiştirirseniz yürümez boğulur sesindende zorlandığını anlarsınız çok yüksek devirlerde değiştirmenize de gerek yok ani hızlanmaya ihtiyacınız yoksa.ama düşürürken devir saatiniz redline a yakın yerlerdeyse çok tehlikelidir.kol çıkarması an meselesidir!torklu motorlarda devir çok düşmediyse değiştirmenize bile gerek yok ama güçsüz motorlarda yavaşladıktan sonra aynı vitesle ilerlemeniz motoru zorlayabilir bunu da zaten motorun sesinden anlayarak vites küçültebilirsiniz.
                          evet öyle oluyor vites düşmeden yavaslayıp sonra gaz verdiginde motor boguluyor.
                          Ben ne kadar yavaslarsam ona baglı olarakta vites düşüyorum hem freneja yardımcı olarak kompressorde yapıyor.

                          İlk zamanlar bu vitesi duserken nasıl kitlemeden duscem diye uğrasırdım oraya buraya sor biturlu olmazdı sonradan kullandıkca alışıyor insan kendi kendine

                          Yorum


                          • #14
                            Kısaca;

                            Mesele motoru yormadan, boğmadan sürmekse tüm motorlar için kabaca basit bir formül:

                            "Motorun redline a girdiği devir / 2 (+)(-) 1000" devir aralığında (vites değiştirerek) motosikletinizi sürerseniz, motoru yormadan ve boğmadan yolunuzda seyredersiniz.

                            Amaç, en kısa sürede ivmelenme ile maksimum hıza çıkmak olduğunda ise; vites değişimleri için motorun tork ve güç eğrilerinin birlikte değerlendirilmesi gerekir. En kısa sürede hızlanma için kabaca, motorun maksimum gücü verdiği devirde vites atmak gerekmektedir. Ancak optimum ivmelenme süresini sağlamak üzere, net olarak hangi devirde vites değiştirmek gerektiğinin tespiti için, her motora ilişkin tork ve güç eğrilerinin birbiri ile ilintilendirilerek incelenmesi gerekir.

                            Yorum


                            • #15
                              herkesin ellerine sağlık çok faydalı bir yazı oldu benim için.

                              @triton: elleriniz dert görmesin harika bir yazı olmuş.baştan sona okudum anladım.
                              @deliRRmisFisek : eyvallah erdem abi teşekkür ederim haklısın o an dikkatim dağılabilir ses göre hissederek değiştirmem doğru olan sanırım.
                              @slayeRR:vites düşürmek sanırım daha önemli olan nokta ben genelde dediğim gibi düştüğüm hızda kaçıncı viteste olmam gerektiğini az çok hissedebiliyorum ona göre vitese inip yola devam ediyorum.yardımlarınız için teşekkürler.

                              Yorum

                              Lütfen bekleyin...
                              X